|  
        
  
       
	   | 
		
	
     | 
            
  	
          
	  
       | 
 
        
     
         
           
       
      	Dat is een boodschap waarmee de romantici de natuur in trokken. In het streven naar een ideaal van
         onbedorvenheid werd de natuur (en het verleden) als bron verklaard. Hierin, was het idee, ligt de 
         sleutel (besloten) van ons gevoel en denken. Het herinnert ons aan onze nietigheid en het overschrijdt 
         de grenzen van ons waarnemingsvermogen. In de cultus die hieruit ontstond legt het verstand het af 
         tegen het hart. Maar hoe onbedorven is het landschap?
          
		Gedurende lange tijd heeft de mens het landschap beïnvloed en gaande weg ingrijpend veranderd. De mens 
        ontwikkelde techniek die werd ingezet om zich staande te houden tegen de fenomenen van de natuur. Archeologen 
        hebben sporen van eerste ontbossing na de laatste ijstijd gevonden. De meest ingrijpende veranderingen vonden 
        plaats met de opkomst van de landbouw en de moderne industrie.
         
         Nog steeds kijken velen naar de natuur als 
        iets dat onbedorven moet zijn. Met eigentijdse middelen kan bijvoorbeeld de beek weer meanderen en worden 
        wildbruggen over snelwegen aangelegd. Ik vind dat prachtig maar onbedorven nee! De cultuur waarin wij leven 
        geeft richting aan het denken over natuur. Het staat in een lange traditie. 
       | 
         
| 
        
  | 
| 
       
      	Traditie
         
         
		Heidense tradities zagen het bos als een ontstaansplek. Een heilige boom verbond met zijn wortels en stam de 
        aarde met de onderwereld en de hemel. Boomcultussen waren overal in Europa en symboliseerden het leven na de 
        dood. Deze vormden later een directe bedreiging voor het christendom. De kerk beriep zich op de bijbel waarin 
        staat dat zulke plaatsen vernietigd dienden te worden. In de romantiek verenigde de schilder Casper David 
        Friedrich de heilige bossen en de gotiek. Zijn altijd groene bomen stonden weer symbool voor het (christelijke) 
        eeuwige leven. In de (Bataafse) Republiek werden vrijheidsbomen geplant. Het was een zinnebeeld van lenteachtige 
        vernieuwing en vrijheid. De discussie in de achttiende eeuw over de herkomst van de boom verliep van het 
        teruggrijpen naar Keltische en druidische rituelen van wedergeboorte tot Osiris van het Oude Egypte. 
		
  | 
| 
          
	  
  | 
|       
       
      	De geest van de plek
         
         
		Ten noorden van Keulen langs de oevers van de Rijn staan populieren als hoge zuilen in het rivierlandschap. Het 
        ruisen van de bladeren hoog in de bomen en de enorme ruimte tussen de stammen geven het landschap een gewijde 
        atmosfeer. 
         
		Oude bomen roepen ontzag op. Zij bieden troost voor onze sterfelijkheid. In het landschap zijn oude bomen vaak 
        op één hand te tellen. Zelfs de boomstronken als markant ijkpunt van het verleden zijn op vele plekken verdwenen.
		 
        De beelden die ik heb getekend zijn nabootsingen van oude boomstronken, met een grote diameter. Ze maken als een trompe 
		l'oeil onderdeel uit van het landschap. Ze zijn dramatischer dan de werkelijkheid. Er is geen oude boom omgehakt. De 
		beelden geven  een ander beeld van het landschap. Een landschap met een oude historie van menselijk beïnvloeding 
        en verandering. Opgebouwd uit een lange traditie van herinneringen, mythen en obsessies. De geest van de plek wordt
         herschreven. Über meiner Mütze nur die Sterne. 2011 André Boone  | 
|       
	           
	    
	   | 
  
     
    "Romantiek, een duitse affaire", 
    schr. Rüdiger Safranski 
    "Landschap en herinnering", Simon Schama 
    Openbaar Kunstbezit - Kunstschrift, 49 ste jaargang nr 5 2005 
    muziek van Schumann met tekst van Goethe
     
     
    up |