orpheus 
      bij zinnen ![]()  | 
  
|  
      Orpheus' 
        spel op de lier en zijn stem hadden een magische klank. De gehele natuur 
        werd er door bewogen. De wilde dieren volgden hem, bomen en planten bogen 
        naar voren en de zielen van de meest gevreesde mannen kwamen tot bedaren 
        en werden vriendelijk. Het fraaie spel op zijn lier bekoorde zelfs Hades 
        zo sterk dat hij de vrouw van Orpheus, Eurydice, liet terug keren uit 
        de onderwereld (overigens stelde Hades één voorwaarden waaraan 
        Orpheus op het laatste moment niet wist te voldoen). Zijn belangrijkste 
        taak tijdens de tocht van de argonauten was het kalmeren van de elementen 
        en het verdringen van de dodelijke zang van de sirenen met zijn eigen, 
        nog fraaier gezang. Welke vorm gebruik ik voor deze bijna goddelijke muzikant. 
        Hoe laat ik zijn stem klinken? Hoe kan ik de elementen trotseren en kalmeren 
        en via de zintuiglijke prikkeling de waarneming beïnvloeden?  
       Orpheus 
        wist de elementen te bedwingen. De tentoonstelling speelt zich gedeeltelijk 
        af in twee seizoenen; herfst en winter. De elementen in deze periode moeten 
        dus bedwongen worden door een zingende reiziger. Immers Orpheus reisde 
        met het schip van Jason, de Argo, naar Colchis. In de oudheid werd de 
        vogelvlucht gelezen als een soort richtinggever en voorspelling. De vogels 
        moesten de mensen (ook) vertellen wanneer een seizoen eindigde en een 
        ander weer begon. Wat ik wil introduceren is het geluid dat in de lente 
        en de zomer te horen is. Het is een vogel, een zomergast, de Koekoek. Bij 
        het thema van het Symposium 'maatschappelijk geweld en psychiatrie' stel 
        ik mij de vragen wat is geweld? Wat is aanvaardbaar en waar ligt de grens? Kennis over het dier, de kunstmatige werkelijkheid (het geluid uit de luidspreker) en de zintuiglijke waarneming komen niet overeen. De kennis zoals ik in het bovenstaande heb beschreven laten een vogel zien die op een geweldadige wijze zichzelf voortplant en opgroeit. Het kunstmatige geluid van dezelfde vogel die een werkelijkheid van lente en zomer oproepen die de onvolkomenheden in de herfst en de winter doen vergeten en de ervaren werkelijkheid van de natuur. Uitvoering De vorm is een luidspreker van 60 watt met het geluid van de koekoek die overdag om de drie minuten het geluid een aantal keren laten horen. Het geluid van de koekoek komt van een CD-speler die versterkt wordt door een versterker van 40/45 watt. Het geheel verpak ik in een doos(je) en plaats ik hoog in een boom. Bij de voorbereiding heb ik twee musici gevraagd het geluid van de koekoek in notenschrift uit te schrijven. Als men twee beeldende kunstenaars vraagt om een koekoek te tekenen zo zal het niemand verbazen als er twee verschillende interpretaties uitkomen. In notenschrift verwachtte ik dat niet. Niettemin blijken de twee musici eveneens twee verschillende auditieve interpretaties te geven: 
     
      Reinier van der Sandt  in driekwarts maat 
      Tessa Zoutendijk  in vierkwarts maat.   | 
	  
	||
| Meer informatie over de koekoek zie Grzimek, "Het leven der dieren". De delen VII, VIII en IX hebben als onderwerp de vogels. | ||
| up | ||